حمیده دقیق
چکیده
دهانههای بنادر، مصبها و خورها همواره در معرض خطر امواج، انسداد و فرسایش هستند. بهمنظور حفاظت از چنین محیطهایی و برای افزایش ایمنی در ناوبری، سازههای ساحلی احداث میشوند. یکی از این سازهها، جتی است که بهمنظور تثبیت دهانه بندر در منطقه احداث میشود. سواحل همواره در معرض دگرگونی ناشی از امواج و فرآیندهای ساحلی هستند. احداث ...
بیشتر
دهانههای بنادر، مصبها و خورها همواره در معرض خطر امواج، انسداد و فرسایش هستند. بهمنظور حفاظت از چنین محیطهایی و برای افزایش ایمنی در ناوبری، سازههای ساحلی احداث میشوند. یکی از این سازهها، جتی است که بهمنظور تثبیت دهانه بندر در منطقه احداث میشود. سواحل همواره در معرض دگرگونی ناشی از امواج و فرآیندهای ساحلی هستند. احداث سازههای ساحلی در دریا سبب تغییر در این دگرگونیها میشود که خود میتواند بهجای سودمندی و استفاده درست، سبب افزایش مشکلات و خسارتهای پیشبینی نشده شود. در این تحقیق بهمنظور ارزیابی سازه احداث شده روی دهانه بندر کیاشهر واقع در سواحل جنوبی دریای خزر در استان گیلان، از دو مدول BW و NSW نرم افزار مایک 21 برای شبیهسازی امواج در دهانه بندر استفاده شده است. مقایسه اقلیم موج در دو حالت قبل و بعد از احداث جتی نشان میدهد که امواج در نزدیکی ورودی بندر، ارتفاع کمتری در حالت بعد از احداث جتی دارند، ولی همچنان نفوذ امواج شمال و شمال شرقی به بندر بهعلت طول کم جتی شرقی، آرامش ورودی بندر را مختل میکند و در حالت بعد از احداث جتی، همچنان امواج شمال شرقی بهدلیل شکل خاص سازه، بندر را متأثر میسازند و امواج شمال غربی با توجه بهشکل سازه کمتر دهانه را مختل میکنند. کاهش ارتفاع امواج ناشی از احداث جتیها در محدوده 0.15 تا 1.2 متر قرار دارد. همچنین بهمنظور ارزیابی کارآیی این دو مدول در شبیهسازی امواج در دهانه بندر، نمودار ارتفاع امواج حاصل از نتایج دو مدول BW و NSW را رسم کرده که نتایج نشان داد در دهانه بندر، مقادیر بهدست آمده برای ارتفاع امواج از مدول BW بهعلت در نظر گرفتن اثر تفرق، بیشتر است.